قطعا همهی ما روی این صحبت که میگن وقت طلاست اتفاق نظر داریم. اما امروز میخوام در خصوص اینکه این وقت به مثابهی طلا رو ، چطور در شبکههای اجتماعی صرف کنین صحبت کنیم .
مشتریان بعد از اینکه قانع شدن که استفاده از شبکههای اجتماعی مثل فیسوک، توییتر و لینکدین برای کسب و کارشون میتونه نتیجهبخش باشه، مدام این سوال رو ازم میپرسن که چند ساعت رو باید به بازاریابی شبکههای اجتماعی اختصاص بدن؟ این کار از ما و تیم اجرایی ما خیلی زمان می گیره و به کارهای جاری شرکت نمی رسن !! و سوالاتی از این دست . البته سوال بسیار خوبیه! اما پاسخهای زیادی هم داره.
اینکه چند ساعت رو به
بازاریابی شبکههای اجتماعی اختصاص بدین بستگی به اهداف و چیزهایی داره که شما امیدوار به کسب کردنش در شبکههای اجتماعی هستین. به خاطر داشته باشین که به گفتهی موتور جستجوی گوگل، قدرت شبکههای اجتماعی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبهبندی سایتهاست و مثلا هرچه که توییت شما در توییتر بیشتر ریتوییت بشه، مستقیما روی نتیجه جستجوی گوگل هم تاثیر میگذاره.
اینترنت یک فضای داینامیک هست و بهینهسازی سایت و رهاکردنش برای مدتهای طولانی دیگه کارساز نیست. ما دیگه نمیتونیم بگیم که اینترنت روزانه یا ساعتی داره تغییر میکنه؛ بلکه این محتواست که هر لحظه و با اطلاعاتی که افراد در فضای آنلاین منتشر میکنن در حال تغییره.
اما برگردیم سر اصل مطلب! اولین قدم در تعیین اینکه چقدر زمان رو به شبکههای اجتماعی اختصاص بدین در گرو اینه که اول مشخص کنین اهدافتون باید چی باشه. با استفاده از شبکههای اجتماعی امید به کسب چه چیزی دارین؟ ایجاد آگاهی در مورد برند یا جذب مشتری یا مخاطب بیشتر؟ پاسخ به این سوال مهم می تونه خیلی از ابهامات رو حل بکنه .
از طرف دیگه استفاده از برنامههای خودکار برای مدیریت شبکههای اجتماعی رو اصلا توصیه نمیکنم. دلیلش این هست که مخاطب میخواد اگر سوالی براش پیش اومد یک انسان بهش پاسخ بده و نه یک ربات. احساسات و عواطف انسانی اینجا خیلی میتونه به کمک کسب و کارها بیاد.
کاری که یک انسان با حسش میتونه انجام بده قطعا از دست پیشرفتهترین ربات انساننمای جهان هم بر نمیاد. هرچند که در مواقعی استفاده از برنامههای اتوماتیک مدیریت شبکههای اجتماعی میتونه خوب باشه (به خصوص برای صرفهجویی در زمان) اما اینکه مخاطب بدونه داره با یک انسان صحبت میکنه قطعا اعتمادش به پاسخی که میگیره بیشتر میشه.
با همهی این توصیفات و تعاریف بالاخره چقدر زمان رو باید به شبکههای اجتماعی اختصاص داد؟
1. حداقل یکبار در هفته محتوایی رو در وبلاگ قرار بدین. در صورت امکان دوبار در هفته.
2. وبلاگتون رو به پروفایلهای فیسبوک، توییتر و لینکدین متصل کنین.
3. به صورت روزانه توییتر رو چک کنین و برای مدت ۱۵ دقیقه توییت کنین. این ۱۵ دقیقه رو میتونین به سه زمان ۵ دقیقهای در طول روز تقسیم کنید. قطعا از اطلاعاتی که در این ۵ دقیقهها بدست میارین شگفت زده میشین!
4. بصورت روزانه یک سوال یا مشاهده رو در فیسبوک پست کنید. از افراد بخواید در مورد موضوعی نظر بدن. اونها رو به تعامل تشویق کنین. این کار ممکنه ۱۰ دقیقه از وقتتون رو بگیره.
5. روزانه پیامهای لینکدین رو بازبینی کنین و بهشون پاسخ بدین. اینکار ممکنه ۵ دقیقه وقت بگیره.
بجز زمانی که برای به روز کردن وبلاگ اختصاص میدین، کل برنامههاتون در شبکههای اجتماعی در روز ممکنه حدود ۳۰ دقیقه وقت بگیره. البته اگر تمایل دارین میتونید زمان بیشتری رو اختصاص بدین.