15 نکته برای نوشتن محتوا جهت کسب رتبه های بالاتر در نتایج جستجوی رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو
نیازی نیست هر بار که پست تازه ای می نویسید به فکر گوگل باشید، با این وجود درک اینکه چه چیزی باعث تاثیرگذاری محتوا
سئو در نتایج جستجو و رسانه های اجتماعی می شود سودمند است. ما در این مطلب به چند نکته ساده اشاره می کنیم که باید هنگامی که پست بعدی خود را می نویسید آنها را مد نظر قرار دهید. اگر تمایل دارید می توانید این نکات را کپی-پیست کنید، از آنها یادداشت بردارید، آنها را حفظ کنید و یا این صفحه را به علاقمندی های خود اضافه کنید.
1. عنوان (Title)عنوان باید توصیف گر، اما موجز باشد. گوگل تنها 55 تا 60 کاراکتر ابتدای تگ عنوان را نمایش می دهد. این یعنی برای اطمینان از منقطع نشدن عنوان در صفحه نتایج موتور جستجوگر (SERP)، طول ایده آل برای عنوان تقریبا 55 کاراکتر است.
عنوان خود را به عنوان یک پیش نمایش برای محتوا در نظر بگیرید. از آنجایی که اولین برداشت از محتوا از روی عنوان انجام می شود، باید بتواند شانس کلیک را افزایش دهد و قطعا یک عنوان قدرتمند می تواند در رسیدن به این هدف بسیار موثر باشد. نیازی نیست برای افزایش ترافیک به عنوان های حاوی طعمه برای کلیک (clickbait) متوسل شوید، چرا که خوانندگان نظر مساعدی روی این کار ندارند و این در بلندمدت شما را با ریزش مخاطب مواجه خواهد کرد.
فیسبوک اخیرا اعلام کرد که با استفاده از یک بروز رسانی جدید در الگوریتم خود، پست های حاوی طعمه های کلیکی را با اعمال محدودیت در فید خبری (news feed) جریمه می کند. این تلاشی در جهت درک این مطلب برای ناشران است که نباید برای جذب مخاطب به سایت خود مبهم، گمراه کننده یا مناقشه آفرین باشند، مخصوصا در صورتیکه کیفیت محتوا نسبت به ادعاهای نویسنده آن، راضی کننده نباشد.
از راه های زیادی برای افزایش ترافیک سایت می توان استفاده کرد، اما به خاطر بسپارید که باید همیشه به مخاطب خود احترام بگذارید. نگاهی به موضوعات اخیر سایت تان و بررسی مواردی که باعث موفقیت این موضوعات شده است، می تواند به غنای درک شما از روش عنوان نویسی کمک کند.
3. تیترها (Headings)تیترها هم برای ساختار صفحه و هم برای
سئو اهمیت دارند. آنها به گوگل کمک می کنند تا موضوع اصلی پست را درک کند و در نتیجه، باعث تسهیل فرآیند رتبه بندی می شوند. تیترهای فرعی (Subheadings) با کمک به خوانندگان برای مرور سریع (scan) پست های طولانی و راهنمایی آنها در ادامه مطلب، تجربه مرور سایت را بهبود می بخشند.
شما می توانید از همه انواع تیتر، از H1 تا H6 بسته به قابلیت کاربردشان و نوع و طول متن استفاده کنید. همچنین در صورتی که تصور می کنید با کاربرد بیش از یک تیتر H1، خواننده تجربه بهتری خواهد داشت، می توانید از بیشتر از یک تیتر H1 نیز استفاده کنید. جهت کمک به موتورهای جستجو برای درک روش استفاده شما از تیترها، انسجام در تیترهای همه پست ها و روش استفاده از آنها نیز اهمیت دارد.
3. ارزش افزوده ممکن است به نظر واضح برسد، اما انجام تحقیقات لازم روی موضوعات برای کسب درک عمیق تر از آنها و همچنین شناسایی خلا محتوایی مناسب (که با محتوای شما پر می شود) از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
هر محتوایی باید ارزش افزوده ایجاد کند، در عین حال، تمرکز بر مرتبط بودن و انسجام محتوا نیز سودمند بوده و پیش از تصمیم گیری برای موضوعات بعدی، مخاطب هدف باید مد نظر قرار بگیرد.
4. تصمیم گیری درباره طول محتواطول محتوا بسته به حوزه مطلب، دلیل تهیه، مخاطب و حتی زمان موجود متغیر است. ممکن است محتوای طولانی از نظر
سئو بهتر باشد، اما این به آن معنی نیست که نباید محتوایی با کمتر از 1000 کلمه تهیه کنید. بهتر است به جای اینکه به منظور تمرکز بر افزایش طول مطالب، محتوای کمتری تولید کنید، چندین پست با بیش از 300 کلمه داشته باشید تا محتوای شما پویا و تازه تر نشان داده شود.
هر چه محتوای بیشتری داشته باشید، احتمال بهبود رتبه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر بالاتر می رود.
5. تلاش برای صرف زمان بیشتر در سایت مقدار زمانی که خوانندگان روی محتوای شما صرف می کنند، نشان می دهد که چقدر توانسته اید توجه آنها را جلب و آنها را متقاعد کنید تا به مطالعه مطالب شما ادامه بدهند.
یکی از مقادیر تعیین کننده موفقیت محتوا، زمانی است که خوانندگان روی آن محتوا صرف می کنند. چنانچه نرخ دفع (یا نرخ پرش یا ضریب بازگشت : bounce rate) بالا باشد و خوانندگان تنها چند ثانیه از زمان خود را روی محتوا صرف کنند، در اینصورت وقت کمتری برای تبدیل آنها به خواننده وفادار و در نهایت بازدیدکننده دائمی خواهید داشت.
اما اگر خوانندگان پنج دقیقه یا بیشتر از زمان خود را روی یک صفحه صرف کنند، این نشان می دهد که واقعا به موضوع علاقمند هستند و مایلند با دقت تمام راجع به آن مطالعه کنند.
شما می توانید زمانی که خوانندگان روی محتوای شما صرف می کنند را با بهبود کیفیت محتوا، تمرکز بر ارتباط آن با مخاطب و اضافه کردن ارزش افزوده به آنچه از قبل موجود است افزایش دهید.
6. تمرکز بر کیفیت
محتوای ارزنده فقط زمان صرف شده روی وبسایت شما را افزایش نمی دهد، بلکه با بخشیدن اعتبار به شما در حوزه فعالیت تان، برای شما شهرت به ارمغان می آورد. این راه سودمندی برای افزایش اعتماد مخاطب و استفاده از محتوا برای ایجاد ارتباطات جدید است.
لازم نیست کیفیت محتوا را فدای کمیت آن کنید، چرا که تولید محتوای با کیفیت، خود بهترین راه برای بهبود اعتبار شما و در نتیجه، رتبه شما در نتایج جستجو است.
7. استفاده از کلیدواژه هادر رابطه با چگالی (یا تراکم) کلیدواژه و ضرورت یا عدم نیاز به تمرکز بر آن عقیده هایی قدیمی وجود دارد. از آنجایی که سئو سال به سال دستخوش تغییر می شود، در هنگام تولید محتوا نباید کلیدواژه ها اولویت شما باشند، با این وجود هنوز هم در زمان انتخاب موضوع می توان از آنها به عنوان یک نقطه شروع استفاده کرد. علاوه بر این اگر از کلیدواژه ها به درستی استفاده شود، برای سئو نیز سودمند خواهند بود.
گوگل، به جای تمرکز بر کلیدواژه های خاص، بیشتر به متن توجه می کند. این یعنی چیزی که اهمیت دارد کیفیت و ارتباط است، با این وجود هنوز هم می توانید از یک کلیدواژه کانونی (focus keyword) در عنوان و متن نوشته خود استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که بیش از حد از آن کلیدواژه استفاده نکرده و باعث لطمه به خوانایی متن نمی شوید.
8. بهینه سازی محتوا برای اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعیهنگامی که محتوا آماده شد، زمان تمرکز بر بهینه سازی برای اطمینان از افزایش بخت پخش آن فرا می رسد. اگر محتوای شما به دست مخاطب هدف نرسد، خوب و باکیفیت بودن آن به کار نمی آید.
بهینه سازی می تواند شامل این موارد باشد: سرتیتر درست؛ تصویر مناسب؛ توضیحی که در رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ استفاده از بسترهای اجتماعی مناسب؛ هشتگ های قابل استفاده؛ یا برنامه ریزی برای پست در رسانه های اجتماعی.
برای برتری در تولید و پخش محتوا، درک محتوا و مخاطب ضروری است.
9. افزودن تگ های متا این مورد ممکن است واضح به نظر برسد، اما در عین حال کاری است که بسیاری از ما از انجام آن غفلت می کنیم. تگ های متا (عنوان و توضیحات متا) روی ترافیکی که محتوای شما از نتایج جستجو دریافت می کند تاثیر می گذارند. این یعنی بهینه سازی حداکثری آنها از نظر وضوح و تاثیرگذاری، از اهمیت حیاتی برخوردار است.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، کنترل توضیح متا با استفاده از یک افزونه مانند Yoast کار آسانی است. با استفاده از امکانات این افزونه که پیش نمایشی از صفحه نتایج جستجو را نشان می دهد، می توانید توضیحات مختلف را امتحان و بهترین را انتخاب کنید.
چیزی که روی تصمیم گیری کاربر برای کلیک روی یک لینک در نتایج جستجو تاثیر می گذارد، توضیح متای آن لینک است. این به نوبه خود بر نرخ کلیک و در نتیجه موفقیت محتوای شما تاثیر خواهد گذاشت.
اگر نیاز به کمک دارید، در اینجا به نمونه ای از توضیحات متای قابل قبول و نامناسب اشاره شده است.
10. توجه به مخاطب هدفاین یک نکته واضح دیگر است، با این حال ذکر آن ضروری است. اگر محتوا با نیازهای مخاطب هدف شما انطباق نداشته باشد نمی تواند به موفقیت برسد. شما باید از انتظارات مخاطب، سوالاتی که به دنبال پاسخ آن هستند و اینکه چگونه می توانید به آنها کمک کنید به خوبی آگاه باشید.
با تجزیه و تحلیل محتوای فعلی و بازخوردی که از مخاطبان دریافت کرده اید شروع کنید. کدام موارد کار خود را به خوبی انجام داده و کدام بخش باید بهبود داده شود؟ آیا پستی هست که بازخورد غیرمنتظره ای دریافت کرده باشد؟
تعامل اجتماعی با پست های شما چگونه است و کدام محتوا بیشترین لینک را دریافت کرده است؟
11. ارزیابی خواناییخوانایی متن شما می تواند روی زمانی که مخاطبان در صفحه سایت شما می گذرانند تاثیر بگذارد، که همانطور که قبلا ذکر شد، بر ارزش محتوای شما تاثیر خواهد گذاشت.
سایت ها و ابزارهای متعددی برای سنجش امتیاز خوانایی شما وجود دارند، اما برای اینکه بفهمید که چگونه می توانید به ساختار خود سادگی و وضوح ببخشید لازم نیست زمان زیادی را صرف آنها کنید. می توانید از آنها به عنوان شاخص هایی برای مواردی که نیاز به بهبود دارند استفاده کنید.
12. ارزیابی سئوبرای بررسی پتانسیل موفقیت در رتبه بندی های جستجو، حتما لازم نیست که در سئو تخصص داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، ابزارهایی مانند Yoast SEO، SEO SQUIRRLY، یاSEO Control Center می توانند بخش هایی که نیاز به بهبود دارند را به شما نشان بدهند، در عین حال این ابزار به شما کمک می کنند تا دانش خود درباره سئو را نیز بهبود دهید. مثلا می توانید متوجه شوید که آیا کلیدواژه کانونی شما در بخش های اصلی متن (تیتر، نشانی، توضیح متا) به درستی استفاده شده است یا خیر. همچنین می توانید اطلاعاتی راجع به چگالی کلیدواژه کسب کنید، و اینکه آیا لازم است کلیدواژه را بیشتر و به شکل طبیعی به عنوان بخشی از متن، مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این، به عنوان نمونه، SQUIRRLY SEO گزینه ای با عنوان دستیار زنده SEO دارد که دقیقا همان چیزی است که از نام آن مشخص است: دستیار زنده همزمان شما در هنگام نوشتن مطلب. این ابزار می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره بهینه سازی کسب کنید و محتوایی تولید کنید که هم برای انسان و هم برای موتورهای جستجو مناسب است.
13. توجه به عناصر تصویریبه ندرت می توان محتوایی پیدا کرد که هیچ تصویری نداشته باشد، به واقع هنگامی که تصاویر اطلاعات اضافی ارائه کرده و به خوانایی محتوا کمک می کنند، هیچ دلیلی برای اضافه نکردن آنها به محتوا وجود ندارد.
محتوای تصویری به قالب بندی متن و بهینه سازی آن (برای سئو و رسانه های اجتماعی) کمک می کند، علاوه بر این ها یک روش کاربردی برای تعامل با خوانندگان تندخوان که مرور سطحی را به خواندن دقیق مطلب ترجیح می دهند نیز هست.
از آنجایی که اینفوگرافیک ها در عین حال که اطلاعات ارائه می کنند جذاب و خوشایند نیز هستند، در طول سال های گذشته محبوبیت فراوانی کسب کرده اند.
محتوای تصویری شما می تواند مستقل باشد یا برای بهبود متن نوشتاری شما مورد استفاده قرار بگیرد. در هر دو حالت، اطمینان یابید که دلیلی برای افزودن آن دارید. کار محتوای تصویری تنها زیباسازی نیست، بلکه وجود آن باید ارزش و دلیل منطقی داشته باشد.
اگر برای سئوی تصاویر خود به کمک نیاز دارید، این راهنمای سئوی تصاویر را مطالعه کنید.
14. افزودن لینکبرای اضافه کردن لینک (چه درونی و چه بیرونی) به محتوای خود تردید نداشته باشید. لازم نیست به هر پستی که بر می خورید لینک بدهید، اما لینک به منابع سودمند واقع خواهد شد. هدف از این کار فقط ذکر منبع نیست، بلکه در رتبه بندی محتوای شما نیز به گوگل کمک خواهد کرد.
لینک های بیرونی باید تلاش شما برای کمک به خواننده در جهت گسترش دانش او را به نمایش بگذارند. گوگل نیز از تعهد شما نسبت به موضوع و مخاطب قدردانی خواهد کرد. با این وجود توجه داشته باشید که کاربران در حال از دست دادن اعتماد خود نسبت به لینک های بیرونی هستند.
لینک دهی درونی نیز حائز اهمیت است، چرا که به اعتبار شما کمک می کند و ارزش بیشتری به محتوایی که پیش از این تولید کرده اید اضافه می کند. این به گوگل کمک می کند تا در موضوعات اصلی شما "خزیده" (crawl) و لذا بر طبق آنها شما را رتبه بندی کند. البته لازم است اطمینان یابید که آن لینک ها در پنجره جدید باز می شوند.
15. بازخوانی و ویرایشهمه مردم در پیداکردن خطاهای موجود در محتوا مهارت ندارند. اگر تصور می کنید در کار ویراستاری به اندازه کافی مهارت ندارید، ابزار مناسبی را پیدا کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.
کیفیت حیاتی است و بر اعتبار محتوای شما تاثیر می گذارد، بنابراین قطعا نمی توانید نسبت به آن بی تفاوت باشید.