از آنجایی که ضد و نقیضها در سئو بیشتر از هر حیطه دیگری است، سوالات و شاید دغدغههای متفاوتی روزانه مطرح میشوند که گاهی ترجیح میدهم آنها را در قالب یک پست وبلاگی منتشر کنم. البته شبکههای اجتماعی خیلی سعی کردند که جای وبلاگ را بگیرند (بخش کثیری از نوشتههای من به جایی مثل توییتر منتقل شده) اما همچنان میگویم بهترین حالت تولید این محتواها وبلاگ است و این روزها بیش از پیش سعی میکنم که بیشتر بنویسم.
در این نوشته میخواهم چند تکنیک که برخی از افراد فکر میکنند وجود دارند و مفید هستند اما در واقع نیستند را یادآوری کنم.
متنهای پنهان که پر از کلمات کلیدی هستند
هنوز هم سایتهایی دیده میشوند که چندین کلمه را هم رنگ پس زمینه در میآورند و توقع افزایش رتبه دارند؛ شاید در روزهای اول احساس کنید که رتبه بهتری در آن کلمات میگیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کند Keyword Stuffing میکنید، صفحه شما را از حداقل ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج میکند.
همین یک ماه پیش شرایط مشابهی را شبیهسازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی نسبتا مرتبط با رنگ مشابه پسزمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج شد. بهتر است بگویم که گوگل میتواند بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدی است و چه جایی نیست. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی دارد، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده است. ضمنا چگالی کلمه کلیدی را هم به کل فراموش کنید و تمرکز را بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بگذارید. حتما نیاز نیست در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی را تکرار کنید؛ اگر در مورد موضوعی مینویسید، مطمئن باشید به صورت خودکار ذهنتان کلمات را در متن جای میدهد.
بررسی و کپی دقیق رفتار رقیبان
در ابتدای هر پروژه سئو،
فرنیان برخی از رقیبان را بررسی میکنم تا ببینم دقیقا از چه شیوهها و متدهایی استفاده کردهاند. اما به هیچ عنوان دقیقا همان کارهایی که رقیبان کردهاند را تکرار نمیکنم. به واقع باید از اشتباهات دیگران درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت آنها، نقاط ضعف آنها را هم نداشته باشیم.
باید مد نظرمان باشد که گوگل میخواهد سایتی را بالاتر از دیگر سایتها نشان دهد که در ۲۰۰ فاکتور مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کند. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشید. مثلا اگر رقیبتان تولید محتوای متنی قویای دارد، شما باید علاوه بر تولید محتوای قویتر از او، سراغ دیگر شیوههای تولید محتوا مثل ویدئو و صوت نیز بروید.
البته در نظر داشته باشید گاهی رقیبان کاری را به اشتباه انجام میدهند و شما فکر میکنید حالا چون رقیبتان رتبه بالاتری گرفته، پس آن کار درست است.
تعداد لینکهای بالا، تضمینکننده رتبه بالاتر است
در این که بکلینکها نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه یک سایت دارند هیچ شکی نیست؛ اما باید در نظر داشت که همیشه تعداد بیشتر بکلینک، تضمین کننده رتبه بالاتر نیست با یکدیگر متفاوت است و هر کدام ارزش مختلفی را به همراه دارد. لذا توصیه من این است که در کنار تمرکز برروی افزایش تعداد بکلینکها، سعی کنید کیفیت آنها را هم به همان نسبت افزایش دهید. دقت کنید که خیلی از بکلینکهایی که در ابزارهایی همچون Ahrefs و OSE میبینید، برای سایت رقیبتان ارزشی به همراه ندارد و شاید حتی تاثیر منفی میگذارد.
کاهش بازدید همیشه به معنای پنالتی شدن است
تعداد بازدیدکنندههای یک سایت شاید هرروز تغییر کند؛ ممکن است یک روز افزایش داشته باشد و یک روز کاهش. ممکن است به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کند (در واقع به خاطر مسائل Fundamental). ذهن اکثر مدیران سایتها زمانی که بازدیدشان افت میکند به سمت و سوی پنالتی منعطف میشود در حالی که واقعا اینگونه نیست. حتما در یک پست دیگر در مورد شیوه تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی را توضیح میدهم.
گاهی ممکن است دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیمات سرور بسته شود، یا ممکن است به اشتباه لینکهای سایت شما شکسته شده باشند یا حتی سایتی که بازدید زیادی را برای شما ارسال میکرد در آن روز دان شده باشد.
حتی یک بار یک ادمین هک شده بود و هکر صرفا با متای روبوت، سایت را Noindex کرده بود! (اینطور رقیبانی داریم!)
نصب یک پلاگین سئو برروی وردپرس کافیست
یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازهکار دیده میشود، این است که فکر میکنند سئو صرفا بهینه بودن متاتگهای آنهاست و یا اگر سایتی را از نظر on-site و ساختاری بهینه کنند، «قطعا» رتبه بالاتری در نتایج جستوجو میگیرد.
بهتر است بگویم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمان (سایت) شماست؛ حال اگر زیربنای خوبی داشته باشید میتوانید با خیال راحتتر و کیفیت بیشتر، خود ساختمان را بسازید. اگر ساختار مناسبی داشته باشید اما در زمینه محتوا و بکلینکها ضعیف عمل کرده باشید باز هم نتیجه مناسبی نمیگیرید.
تجربه کاربری (UX) برروی سئو تاثیری ندارد
در واقع افرادی هستند که فکر میکنند همانند دهه قبل، گوگل فقط کدهای سایت را بررسی میکند؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشید! راستش گوگل همانطور که سایت را از نظر ظاهری بررسی میکند میتواند کیفیت آن را هم با استفاده از الگوریتمهای مختلف تشخیص دهد. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنتها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشدهاند، اما باید در نظر داشت که گوگل میتواند شما را به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کند.
یک بار که سایت را بهینه کردیم کافیست
تاریخ کامپیوتر من نشان میدهد که امروز ۲۴ مهر ۱۳۹۴ است؛ قطعا امروزه افراد زیادی هستند که سعی دارند رتبه سایتشان را افزایش دهند و شاید از چند سال پیش این کار را آغاز کردهاند. شاید چند سال پیش اگر سایت را یک بار بهینه میکردیم برای مدت زیادی در نتایج برتر جستوجو میماند، اما الان اینگونه نیست.
همانطور که شما برای سئو هزینه میکنید و تلاش میکنید که رتبه مناسب بگیرید، سایتهای ۱۰ نتیجه برتر هم دارند برای باقیماندن هزینه میکنند و رقیبان تازهوارد هم برای کسب رتبههای بالاتر هزینه میکنند.
سئو در واقع یک رقابت است که باید مادام فعالیت یک سایت ادامه داشته باشد؛ این که یک بار از خدمات یک شرکت استفاده کردید کافی نیست. بهتر است سعی کنید به صورت قرارداد ماهیانه و برای مدت یک سال حداقل قرارداد ببندید که علاوه بر افزایش رتبه در کلمات کلیدی مرتبط با کارتان، آن شرکت همچنان برروی سایت شما کار کند تا افت رتبه نداشته باشید و بتوانید بازدید بیشتری از موتورهای جستوجو دریافت کنید.